maandag 1 december 2008

Vaagtaal

Vorige week werd ik geattendeerd op de site http://www.vaagtaal.nl/ Op deze site staan allerlei vormen van taalgebruik die voor onduidelijkheid zorgen. Denk bijvoorbeeld aan begrippen die journalisten veel gebruiken (uit de rode cijfers komen, de druk van de ketel halen), overdreven Amerikaans taalgebruik (stakeholder, ceo's) en de zgn. container begrippen (bijv. een woord als duurzaamheid heeft geen éénduidende betekenis , iedereen verstaat er wat anders onder). Er is ook een vaagtaal verkiezing geweest: mensen ergeren zich het meest aan de uitdrukking een plekje geven, gevold door: proactief. Bij het lesgeven is het belangrijk zo duidelijk mogelijk te zijn. Helaas geven de leerlingen niet altijd aan dat ze je onduidelijk vinden, maar ik denk dat één van de signalen is dat ze hun aandacht er niet bij kunnen houden. Ook bij het waarschuwen van een leerling moet je opletten. Dus niet: Mike, kun je niet stoppen met praten ? ( de niet stoppen-boodschap blijft dan hangen). Maar wel: Mike, ik wil dat je stopt met praten. Nou ja, ik doe mijn best, maar weet van mezelf dat ik teveel spreekwoorden en vaststaande uitdrukkingen gebruik. Denk aan: de kogel is door de kerk, of: we moeten niet bij de pakken neerzitten. Toos, mijn lieve collega die Nederlands geeft is nog erger (spant de kroon). Het lukt ons samen moeiteloos om een gesprek te hebben dat voor 70% uit spreekwoorden en gezegdes bestaat, veel geblaat en weinig wol dus. Vorige week had ik drie dagen mentorgesprekken. Op dag 2 was ik al behoorlijk sufgekletst en betrapte ik mezelf erop dat ik zoiets zei als: "de nood is nog niet aan de man, maar A. zal nu wel moeten schakelen en alle zeilen bijzetten". De ouders van A. knikten nog beleefd dat ze het met me eens waren....

1 opmerking:

Trudi zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.