vrijdag 5 december 2008

Voedselbank

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden: al die belangstelling voor - en de toegenomen drukte bij de voedselbank. Na de Frogers en hun (overigens sympathieke) programma schijnen de voedselbanken meer toeloop te hebben dan ooit. Ook is opeens iedere BN'er pro-voedselbank, René en Natas natuurlijk, maar ook Linda en de Koemannetjes. Ik heb toch wel met verbazing naar het programma "Effe geen cent te makken" gekeken. Zo'n buurvrouw die geen cent te besteden had, maar wel 2 grote honden heeft (1 middelgrote hond kost al 40 euro per maand aan voeding, dierenarts etc.) en daarbij nog lekker door rookt (al die mensen zeggen dan: 'ja, dat is het laatste wat ik nog heb, dat laat ik me niet afpakkken"). Een groot deel van de voedselbankbezoekers zit in de schuldsanering, iedere cent die ze dan verdienen gaat daar naartoe en wat er overblijft is te weinig om van te leven. Maar toch: 20.000 euro schuld is al heel normaal, maar dat heb je ook niet zo van de ene dag op de andere. Leer dit soort mensen eerst eens om met geld om te gaan ! Ook blijf ik het raar vinden dat er nog zoveel mensen niet willen of kunnen werken, terwijl we Polen nodig hebben om paprika's te plukken en kerstpakketten samen te stellen. Nou ja, het probleem is natuurlijk complex, maar zo'n voedselbank is toch vooral een lapmiddel dat slechts voor een enkeling noodzakelijk zou moeten zijn. Hoewel: het geeft fabrikanten en veilingen een prima mogelijkheid om hun afgekeurde produkten toch nog zinvol kwijt te kunnen. Zeg nou zelf: een potje met een scheef etiket of te kleine appels, dat eet je toch niet !

2 opmerkingen:

Trudi zei

Trudi zei...
Ja jeanette, ik begrijp het ook niet. Nou schijnt het dat die vrouw waar jij op doelt, nog maar kort bij die man met zíjn 4 kinderen is ingetrokken. Lianne wist te vertellen dat hij afgekeurd is. Zij is een (ex)- junk geloof ik. Maar mischien toch een baan als krantenbezorger? Dan wordt haar te besteden budget al snel verdubbeld. Waarschijnlijk oordeel ik te snel maar toch.. Ik las laatst van een oudere vrouw die elk jaar 2 Zwarte Pieten- pakken maakt. Die verkoopt ze op Marktplaats en van dat geld kan ze dan weer Sinterklaascadeau's kopen voor haar kleinkinderen. Zo kan het ook.

6 december 2008 21:30

Sylvie zei

Tja, dilemma, maar bijverdienen is niet zo eenvoudig als je een uitkering hebt. Instanties korten zelfs vrouwen op hun uitkering als ze kinderkleding, die te klein is geworden, verkopen op Marktplaats. Dus het systeem van de regeltjes klopt niet.Big brother! Dat je je hond niet weg doet begrijp ik, is voor menigeen als een kind en die doe je ook niet weg als je even krap zit, toch??