zondag 28 december 2008

Boymans

We waren vanmiddag in het museum Boymans. Gek genoeg was het denk ik wel 20 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was geweest. Zoiets moois, waar je met je neus bovenop zit, en toch kom ik er niet... Er is nu een prachtige tentoonstelling over Charley Toorop. Wat heeft die vrouw hard gewerkt en enorm veel gemaakt. Haar werk heeft wat weg van van Gogh (in zijn vroege periode), ze maakt veel hoekige, markante koppen met grote ogen. Daarnaast nog een mooie tentoonstelling over Erasmus. Genoeg te zien om een lange dag door te brengen. Wat ook erg leuk is: in de vernieuwde entreehal is een garderobe met gekleurde touwen. Aan die touwen hangen hangertjes. Als je je jas eraan hebt opgehangen dan hijs je het hangertje omhoog en doe je het slotje om het touw dicht. Goed voorbeeld van toegepaste kunst, want het is ook nog eens "kunstig" gemaakt. Het hangertje is bijv. ook van touw gemaakt en vormt er één geheel mee. Uiteraard kon ik de museumwinkel niet overslaan, die zijn bij mij altijd favoriet en deze stelde niet teleur !

4 opmerkingen:

Dick zei

Zo'n garderobesysteem hadden ze vroeger in de mijnen.. In Boymans kwam ik in m'n 'Rotterdamse' tijd erg veel, en ben nadien geloof ik nooit meer geweest. Dat is wel jammer want het was altijd erg de moeite waard en ik begrijp dat het de laatste jaren erg is uitgebreid. Dick.

Jeanette zei

Ja, de standaard collectie is al erg mooi: meerdere werken van Rembrandt, Jan Steen, Rubens, Monet, Degas etc. Maar ook Dali en Picasso. Toch weer eens naar toe als je hier bent !

Trudi zei

Die collectie is zeker de moeite waard, ik wil er deze week ook nog heen.
Ik ga in elk geval altijd even kijken naar 'mijn' danseresje van Degas. Een beeld met een balletrokje aan. Het klinkt vreselijk maar ik vind het zó mooi!
Heb je Sylvie en Machiel nog gezien? die waren er ook zondagmiddag (en zijn daarna doorgegaan naar ons)

Jeanette zei

Ja, ik heb het danseresje wel gezien. Is zeker heel erg mooi, maar ook bekend: ik heb het al in verschillende musea zien staan. Sylvie heb ik niet gezien, het was superdruk !