zondag 15 februari 2009

Bezoek van de overkant

Een paar maanden geleden zijn 2 jongens van "mijn" school op eigen initiatief naar een school in Wetherby (bij Leeds), UK geweest. De jongens vonden het leuk om eens op een andere school te kijken, hebben vervolgens wat gegoogled en kwamen bij die school uit. Na nog meer gegoogle kwamen ze erachter dat ze daar voor 7 euro p.p. (!) naar toe konden vliegen en dus hebben ze dat gedaan. Eenmaal daar werden ze ontzettend gastvrij ontvangen door erg aardige mensen. Deze mensen wilden eigenlijk ook wel een tegenbezoek brengen, en zo kwam het dat er afgelopen week opeens een gezelschap van 4 Engelse leerlingen en 2 begeleiders bij ons op school was. Ze waren er 3 dagen en in die tijd hebben ze een paar keer de Engelse les bijgewoond, veel rondgekeken en gevraagd en met het management gesproken. Eén dag kwamen de leerlingen (2 boys and 2 girls) in hun schooluniform, de andere dagen droegen ze speciaal voor deze trip gemaakte sweatshirts met logo's van beide scholen. De leerlingen sliepen bij Nederlandse leerlingen, de begeleiders in een B&B in het überhollandse Bergambacht. Alles low-cost dus, zo gaat dat op een school... Op woensdagavond gingen er wat mensen van school met hen uit eten, en aan mij was gevraagd om daar bij te zijn. Nou, dat was ontzettend leuk. De begeleiders, Sue en Peter, waren ontzettend vriendelijk en hadden de typisch Engelse humor. Na een avond uitgebreid kletsen en ervaringen uitwisselen vond ik dat vooral de overeenkomsten opvielen, die waren groter dan de verschillen. Wat hen wel was opgevallen: wij hebben haast geen dikke kinderen op school (zij hebben er erg veel), zij kennen niet zoiets als een aula, en al onze leerlingen komen op de fiets naar school (bij hen ongeveer 2 van de 1000). Op donderdag heb ik ze op de fastferry naar de Euromast gezet en was de uiwisseling afgelopen. Toen ik aan de jongens vroeg of ze hun ouders hadden gemist antwoordden ze: het was zó leuk, dat ik geen tijd had om ze te missen ! Ook Sue en Peter hadden genoten en ik had het idee in 2 dagen vrienden te hebben gemaakt. Leuk hoe iets dat zo eenvoudig georganiseerd was zoveel voldoening geeft !

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk initiatief van die twee jongens. Interesse voor andere mensen in een andere leefomgeving. En dan niet alleen denken maar ook doen. 7 Euro is natuurlijk een giller.
Mijn broer Frank heeft ook ooit een aantal dagen doorgebracht in Engeland maar dat was meer geregeld, vanuit een project. Vond hij ook erg leuk. Kwam laatst een foto tegen van hem met het gastgezin pontificaal voor hun huis.
Hoe oud waren die jongens eigenlijk?
Wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik de prent van jou erg mooi, bijna klassiek, vind.
Karin

Jeanette zei

Hoi Karin ! Die jongens zijn 16, maar hebben alles zelf geregeld, ook het tegenbezoek in Nederland. Leuk hè ? Die "verbouwde" foto kun je van jezelf maken bij www.obamicon.me Is grappig hè ?